Bij een groot aantal krijg je als medewerker bij indiensttreding een telefoon van de zaak. Wij zien vaak dat er niet (goed) wordt nagedacht over beveiliging. Is een pincode voldoende? Kort gezegd: Nee

Maar waarom hebben mijn medewerkers dan een vorm van beveiliging nodig?

Een smartphone bevat tegenwoordig meer privacy gevoelige informatie dan een laptop van de zaak. Denk hierbij aan alle persoonsgegevens in de Mail app maar ook bijvoorbeeld je Whatsapp contactpersonen met bijbehorende profielfoto.

Daarnaast is er ook nog een groep die door de vele wachtwoorden van allerlei websites en applicaties de mobiele telefoon gebruikt als notitieblok voor wachtwoorden (hier hebben we oplossingen voor zoals bijvoorbeeld Keepass).

Oké, ik heb wel wachtwoorden op mijn telefoon, maar ik heb toch een pincode?

Ja dat klopt je hebt ook een pincode, echter vanuit bedrijfsbeleid kan de organisatie het volgende by-default niet waarborgen:

+Hoe vaak jij je pincode wijzigt;
+ Hoelang je pincode is of dat je een wachtwoord moet gebruiken;
+ Geldigheid van de pincode;
+ Of je de laatste software versie hebt i.v.m. beveiligingsupdates;
+ Het verbieden van bepaalde apps;
+ Encryptie van het toestel
+ Centraal blokkeren of wissen van een verloren toestel

Wat kan bijdragen aan de oplossing?

De inzet van een Mobile Device Management tool is een waardevolle toevoeging waarmee je het beleid kan instellen vergelijkbaar met de laptops/desktops binnen de organisatie.

Een aanvulling hierop is Mobile Application Management, vooral in de grotere organisaties draagt dit bij aan productiviteit.

Praktijkcases hiervan zijn onze trombosediensten, hier is het van belang dat na uitvoerig testen alle medewerkers in de buitendienst gebruik maken van dezelfde versie van apps. Het één voor één installeren of het updaten en controleren van versies kost namelijk heel veel tijd. Met Mobile Application Management forceer je dit proces, we hebben immers te maken met patiënt data.

Zijn dit soort oplossingen duur?

Nee, zoals aangegeven zijn dit waardevolle investeren waarmee je in control bent, voldoet aan de wetgeving, maar ook veel tijdswinst kan behalen.

Zo kunnen wij toestellen rechtstreeks vanuit de fabrikant naar je opsturen, zet je het toestel aan dan haalt deze het juiste profiel binnen met de bijbehorende apps.

Daarnaast heb je ook de optie om de volledige voorbereiding af te nemen via Brightcare, wij zorgen er dan dat het toestel voorzien is van:

+ DOA test;
+ Simkaart in het toestel;
+ Registratie tbv CMDB;
+ 100% opgeladen toestel;

en jij kunt het toestel zo overhandigen aan de gebruiker

Wat zijn dit voor oplossingen?

Brightcare is Tier1 Samsung Knox partner daarnaast zijn wij Google partner zodat wij ook andere merken kunnen koppelen zoals Google Pixel, Nokia, LG.

iOS (Apple) behoort ook tot de mogelijkheden.